Vaše právo vedieť
Ako prijímateľ verejných prostriedkov je Slovak Global Network povinnou osobou v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Infozákon“). Tento zákon vám – verejnosti – zaručuje možnosť získať informácie o tom, ako nakladáme s verejnými zdrojmi.
Povinnosť sprístupniť informácie sa nevzťahuje na všetku činnosť organizácie, ale výhradne na informácie:
„…o hospodárení s prostriedkami poskytnutými povinnými osobami podľa § 2 ods. 1 a 2, ako aj na hospodárenie s verejnými prostriedkami podľa § 2 ods. 3, ako aj na nakladanie s majetkom štátu, obce alebo vyššieho územného celku.“
(§ 3 ods. 3 Infozákona)
Ako požiadať o informácie?
Svoju žiadosť o sprístupnenie informácií nám môžete doručiť prostredníctvom e-mailu na adresu:
📧 info@slovakglobal.sk
Čo má infožiadosť obsahovať?
Aby sme vašu žiadosť mohli vybaviť, musí obsahovať tieto základné náležitosti:
Identifikácia adresáta – žiadosť musí byť adresovaná Slovak Global Network,
Identifikácia žiadateľa – meno, priezvisko a adresa pobytu fyzickej osoby alebo názov a sídlo právnickej osoby,
Presné označenie požadovanej informácie – teda o aké informácie žiadate. Zdôrazňujeme, že sprístupňujeme iba informácie súvisiace s verejnými financiami, nie iné interné či súkromné údaje,
Preferovaný spôsob doručenia odpovede – napríklad e-mailom, listinne, osobným prevzatím a pod.
Ako rýchlo odpovieme?
Po prijatí vašej žiadosti ju vybavíme bez zbytočného odkladu, najneskôr však do 8 pracovných dní od jej doručenia, resp. od momentu doplnenia žiadosti, ak je neúplná.
V zložitých prípadoch, ako je vyhľadávanie rozsiahlych alebo archívnych údajov, môže byť táto lehota predĺžená najviac o ďalších 8 pracovných dní. V takom prípade vás o predĺžení lehoty informujeme ešte pred jej uplynutím a uvedieme dôvody, ktoré k tomu viedli.
(§ 17 zákona)
Ak nevieme informáciu poskytnúť
Ak vaša žiadosť presahuje rámec zákona, alebo informáciu nemáme k dispozícii, môže nastať situácia, že jej nevieme (alebo nesmieme) vyhovieť.
V takom prípade máme povinnosť:
podať príslušnému orgánu, ktorý nám poskytol verejné prostriedky, návrh na vydanie rozhodnutia,
doručiť mu aj vašu žiadosť a súvisiacu dokumentáciu,
zároveň vás o tomto postupe bezodkladne informovať.
Spoplatnenie poskytovaných informácií
Sprístupnenie informácií v elektronickej forme je bezplatné.
Môžeme však účtovať náklady v prípade, že si vyžiadate:
tlačené kópie dokumentov,
technické nosiče (napr. CD, USB),
poštovné náklady.
Tieto náklady nikdy nesmú prekročiť reálne materiálne výdavky organizácie. Povinná osoba znáša náklady na sprístupnenie informácií v prístupnej forme pre osoby so zmyslovým postihnutím.
(§ 21 zákona)
Ako podať odvolanie?
Ak nesúhlasíte s rozhodnutím, že vám informácia nebola poskytnutá – úplne alebo čiastočne – máte právo podať odvolanie v lehote 15 dní od:
doručenia rozhodnutia,
alebo od márneho uplynutia zákonnej lehoty na odpoveď.
Odvolanie adresujete priamo Slovak Global Network, ktorá ho postúpi nadriadenému orgánu. Ten má následne 15 dní na rozhodnutie o odvolaní.
(§ 18 zákona)
V prípade, že ide o rozhodnutie obecného úradu, rozhoduje starosta alebo primátor. Ak ide o ústredný orgán štátnej správy, rozhoduje vedúci tohto orgánu v tzv. konaní o rozklade.
Ak nadriadený orgán nerozhodne v stanovenej lehote, predpokladá sa, že odvolanie bolo zamietnuté.
